Sunday, February 8, 2009

Pengalaman Dengan Hidroponik Part 3

Yup, hari ini aku ingin sambung membuat catitan, eksperimen hidroponik aku yang ke-tiga. Yup, setakat ini 3 sahaja eksperimen yang pernah dijalankan. Kali ini, konsep aku tak nak complicated, aku nak seringkas mungkin punya sistem. Tak nak banyak kerja, tak nak banyak bahan, pakai pam yang low pressure aje.

Sistem dia lebih kurang macam video youtube nih



So sekarang korang dah paham konsep, tak payah nak terang pepanjang kat dalam nih.

Sistem aku pon pakai konsep yang sama, cuma variable dripper aku berbeza sket. Aku pakai bekas penutup makanan yang ditebuk aja.

Gambar di bawah menerangkan dengan sendirinya sistem hidroponik yang aku bangunkan ini. Inilah gambar construction hingga siap sistem hidroponik aku yang paling latest.



Aku pakai paip 4" . Lubang dibuat menggunakan soldering iron yang dah tak pakai dan tersimpan lama dalam stor. Aku masih belum beli drill lagi time nih. So pakai soldering iron la. Aku tak rekemen langsung buat lubang pakai soldering iron kerana asap / gas beracun yang dihasilkan.


Close up lubang yang dihasilkan menggunakan soldering iron. Tak kemas langsung, asalkan ada lubang..


Sistem yang dah siap. Aku dah mula eksperimen dengan medium baru untuk sistem hidroponik kali ini.



Memang kebetulan penutup makanan nih sama saiz ngan paip. Lagi la mudah, memang kat rumah aku banyak penutup makanan nih. Al maklumlah aku memang minat makan taufufa nih.


FAST FORWARD

Aku buat dua tiga batang paip, memandangkan pam yang aku beli mampu mengalirkan banyak air, tapi macam biasa aku rapatkan aja batang paip itu kesemuanya, inilah hasilnya.


Sekian.

1 comment:

  1. peluang kerjaya dalam pertanian bukak link ini :
    http://www.kazzfertilizer.com.my/home

    ReplyDelete