Saturday, February 7, 2009

Pengalaman Dengan Hidroponik Part 2

Semalam aku dah post panjang lebar episod eksperimen hidroponik aku. Hari akan aku sambung lagi menceritakan eksperimen-eksperimen aku yang terdahulu. Eksperimen yang kedua ini memang eksperimen paling mahal yang pernah aku cuba dan gagal pada akhirnya.

Oleh itu, aku ingin kongsikan pengalaman aku dalam eksperimen kedua ini.

Aku panggil sistem hidroponik ini

HIDROPONIK PIPE 2

Sistem hidroponik ini menggunakan konsep yang sama macam sistem HIDROPONIK PROTOTYPE 1. Cuma pada eksperimen kali ke-2 ini, fokus aku pada rekabentuk, spacing dan kekemasan. Masalah utama sistem HIDROPONIK PROTOTYPE 1 adalah ruang antara pokok. dan kali aku ingin cuba hapuskan masalah itu, tanpa disedari pelbagai masalah yang akan datang. Inilah harganya membuat percubaan tanpa merujuk pada brader-brader otai hirdoponik, hehehe.. tapi tidak mengapa. Aku akui telah membuat kesilapan, dan alhamdulillah, aku dapat banyak input baru dan pengalaman daripada eksperimen kali ini.

Gambar di bawah ini menunjukkan setup hidroponik aku.

Rekabentuk kali nih lebih complicated, banyak peluh aku keluar semasa nak membuat sambungan paip-paip nih. Tetapi aku suka reka bentuk ini, jig hidroponik paling cantik pernah aku buat.


Ye..aku tahu..gile banyak corong aku borong. Pakcik yang jual corong cone nih juga terkejut bila aku datang kedai dia. "Ko nak buat apa dengan corong2 nih". hehe. Bukan orang kat kedai je. Bonda tercinta pun pelik jugak. "Dah, dia dah mula nak buat kerja gila la tu". Aku macam biasa dengan kedegilan aku, meneruskan perjuangan hidroponik ini.



Nih gambar kenangan sistem ini daripada atas, seingat aku sistem ini kekal hingga pertengahan 2008, dan selepas ini dilupuskan.

So, analisis aku terhadap sistem HIDROPONIK PIPE 2

PRO

- Kemas dari reka bentuk
- Nampak complicated

CONS
- Sangat susah nak bina
- Tidak stable
- Pengaliran air sukar dipantau
- Air melimpah keluar dari tapak corong
- Sambungan paip mudah tanggal
- Kos tinggi
- Feeder sistem mengalami masalah tekanan tidak seragam

Pendek kata, jangan la buat sistem ini, melainkan masalah-masalah yang tersebut di atas dapat di atasi. Walaupun banyak masalah, sistem ini boleh digunakan. Pokok-pokok cili aku hidup semuanya dan menghasilkan buat. Selepas banyak...aku ulangi banyak tweaking, sistem ini masih reliable untuk digunakan. Tapi kerana penat nak jaga, sistem ini telah lari dari konsep hidroponik aku iaitu HIDROPONIK UNTUK AUTOMASI TUMBESARAN POKOK-POKOK. Maka pada akhir tahun 2008, sistem ini dilupuskan.

Terima kasih HIDROPONIK PIPE 2 dan selamat tinggal.

No comments:

Post a Comment